Inspelning av telefonsamtal

Vi spelar in och lagrar telefonsamtal med våra kunder i syfte att dokumentera diskussionerna och för att kunna ge dig bästa möjliga service. 

Vi vill vara öppna med hur vi spelar in och använder inspelningar. På den här webbplatsen kan du hitta mer information om hur inspelningarna används och vilka rättigheter du har när ditt samtal har spelats in. 

Denna information är riktad till våra privat- och företagskunder. Om du är representant för en stor företagskund kan du kontakta oss för mer information. 

Om du är privatkund eller kontaktar skadeservice som företagskund

Syften och rättslig grund för inspelningar 

Vi spelar in alla inkommande och de flesta av de utgående samtalen. Om ett utgående samtal spelas in informeras du om det antingen i början av samtalet eller i förväg via SMS. 

Hur vi kan använda inspelningarna beror på vad för samtyckesval du har gjort, som förklaras närmare nedan. 

Alla inspelningar kan användas för att kontrollera vad som överenskommits eller vad som utlovats dig under ett samtal. Detta är viktigt eftersom dessa diskussioner kan ha stor inverkan på våra kunder och deras rättigheter. Som försäkringsbolag måste vi också enligt lag se till att viss information lämnas under samtalen. Inspelningarna kan därför användas för att kontrollera att dessa krav uppfylls. Ibland kan inspelningarna också användas för konfliktlösning och för att upptäcka försäkringsbedrägerier. När en samtalsinspelning används för dessa dokumentationsändamål är vår rättsliga grund för behandlingen berättigat intresse (artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen).   

Vi kan be om ditt samtycke till att använda inspelningen för att förbättra kvalitén på vår service. Om du inte ger ditt samtycke eller om du återkallar ditt samtycke kommer inspelningen inte att användas för detta ändamål. Om du ger ditt samtycke för detta ändamål kan vi analysera samtalet ytterligare för att ta reda på hur vi kan förbättra vår verksamhet. Vi kan till exempel leta efter frågor som ofta ställs under samtal och analysera hur vi bättre kan informera våra kunder om dessa ämnen. Dessutom kan vi använda inspelningarna för att utbilda vår personal. En ledare kan till exempel lyssna på inspelningen och ge återkoppling till handläggaren. 

Om du vill återkalla ett samtycke som du har lämnat till oss 

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Om du gör det kommer vi inte längre att använda inspelningen för ändamål som kräver samtycke. Ditt återkallande kommer inte att påverka lagligheten av den behandling som utfördes innan samtycket återkallades. Vidare kan vi fortfarande behandla inspelningen för de ändamål som inte är föremål för samtycke, som förklarats ovan. 

Du kan återkalla ditt samtycke genom att skriva till registerutdrag@if.se. 

Lagringstid 

Samtalen lagras i ljudformat och/eller som skriftliga transkriberingar. 

Alla ljudinspelningar och transkriberingar raderas efter tre år, såvida det inte finns ett pågående anspråk, tvist eller liknande som medför att informationen behövs under en längre tid. 

Om du har gett ditt samtycke till att använda inspelningen för att förbättra kvalitén på vår service kommer vi att fortsätta att använda ljudinspelningen för detta ändamål i upp till ett år. För att analysera långsiktiga trender (till exempel ämnen som kommer upp i samtalen) kan vi fortsätta att använda transkriberingar av samtalen i upp till tre år, varefter transkriberingen raderas. Dina personuppgifter som ditt namn, personnummer, försäkringsnummer och kontaktuppgifter maskeras från transkriberingar. 

Om du kontaktar kundservice för företag

Syften och rättslig grund för inspelningar 

Vi spelar in alla inkommande och de flesta av de utgående samtalen. Om ett utgående samtal spelas in informeras du om det antingen i början av samtalet eller i förväg via SMS. 

Hur vi kan använda inspelningarna beror på vad för val du har gjort, som förklaras närmare nedan. 

Alla inspelningar kan användas för att kontrollera vad som överenskommits eller vad som utlovats dig under ett samtal. Detta är viktigt eftersom dessa diskussioner kan ha stor inverkan på våra kunder och deras rättigheter. Som försäkringsbolag måste vi också enligt lag se till att viss information lämnas under samtalen. Inspelningarna kan därför användas för att kontrollera att dessa krav uppfylls. Ibland kan inspelningarna också användas för konfliktlösning och för att upptäcka försäkringsbedrägerier.  

Vi kan använda inspelningen för att förbättra kvalitén på vår service, men vi erbjuder dig ett alternativ att välja bort denna användning. Om du inte använder din rätt att välja bort detta ändamål kan vi analysera samtalet ytterligare för att ta reda på hur vi kan förbättra vår verksamhet. Vi kan till exempel leta efter frågor som ofta ställs under samtal och analysera hur vi bättre kan informera våra kunder om dessa ämnen. Dessutom kan vi använda inspelningarna för att utbilda vår personal. En ledare kan till exempel lyssna på inspelningen och ge återkoppling till handläggaren. Om det finns känsliga uppgifter som hälsodata i samtalet kommer inspelningen inte att användas för detta ändamål. 

Vår rättsliga grund för behandlingen är berättigat intresse (artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen).   

Du kan använda din rätt att välja bort i början av ett inkommande samtal, under pågående samtal genom att informera vår representant eller i efterhand genom att skriva till registerutdrag@if.se. 

Lagringstid 

Samtalen lagras i ljudformat och/eller som skriftliga transkriberingar. 

Alla ljudinspelningar och transkriberingar raderas efter tre år, såvida det inte finns ett pågående anspråk, tvist eller liknande som medför att informationen behövs under en längre tid. 

Om du har inte valt bort att använda inspelningen för att förbättra kvalitén på vår service kommer vi att fortsätta att använda ljudinspelningen för detta ändamål i upp till ett år. För att analysera långsiktiga trender (till exempel ämnen som kommer upp i samtalen) kan vi fortsätta att använda transkriberingar av samtalen i upp till tre år, varefter transkriberingen raderas. Dina personuppgifter som ditt namn, personnummer, försäkringsnummer och kontaktuppgifter maskeras från transkriberingar.

Dina rättigheter

Du har rätt att begära tillgång till, rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du kan också invända mot behandlingen av dina personuppgifter eller begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. 

Du kan utöva dessa rättigheter genom att skriva till registerutdrag@if.se. 

If omfattas av lagstiftning som gäller för försäkringsbolag och finansiella företag och är därför skyldig att lagra viss information om dig under definierade tidsperioder. Det är därför möjligt att viss information inte kan raderas på din begäran. 

Du kan läsa mer om dina rättigheter och vår behandling av personuppgifter i vårt integritetsmeddelande.