Vilka personuppgifter samlar vi in
Här kan du läsa exempel på personuppgifter som vi samlar in.
Här kan du läsa exempel på personuppgifter som vi samlar in.
Namn, adress, e-post och telefonnummer.
Familjestatus, födelsedatum och födelseort samt fysiska egenskaper (beroende på försäkringsprodukt).
Utbildningsbakgrund, arbetsgivaruppgifter och anställningshistorik, kompetens och erfarenhet, yrkeslicenser, medlemskap och anknytningar.
Försäkrings- och skadenummer, förhållande till försäkringstagare, försäkrad, kärande eller annan relevant person, datum och orsak till egendomsskada, förlust eller stöld, skada, funktionshinder, aktivitetsregister (till exempel körjournaler), reseinformation och annan information som är relevant för utfärdande av försäkringsavtal och skadebedömning och förlikning.
Personnummer, passnummer, skatteidentifikationsnummer, körkortsnummer.
Bankkontonummer eller andra kontouppgifter, kredithistorik, kreditreferensinformation och kreditpoäng, tillgångar, inkomst och annan finansiell information, kontoinloggningsinformation för Ifs Digitala Tjänster.
Nuvarande eller tidigare fysiska, psykiska eller medicinska tillstånd, hälsotillstånd, graviditet, skada eller funktionshinderinformation, medicinsk diagnos, utförda medicinska ingrepp och pågående behandling, personliga vanor (till exempel rökning eller konsumtion av alkohol), receptinformation och sjukdomshistoria.
Information om medlemskap i fackförbund (när din försäkring är kopplad till sådant medlemskap). Information om rättsliga förfaranden, bedrägerier eller brott relaterade till dig, till exempel som en del av ett ansvarsanspråk eller som en del av en fysisk skada som hanteras av oss på grund av ett brott. Vi kan från fall till fall och beroende på lokala bestämmelser behandla uppgifter relaterade till din politiska åsikt för att bekämpa penningtvätt, finansiering av terrorism och ekonomisk brottslighet.
Inspelningar av telefon- och videosamtal som hålls med våra representanter, inklusive inspelningar av in- och utgående telefonsamtal till och från våra representanter och kundcenter och transkriberingar av dessa (alla samtal spelas inte in och endast vissa samtal transkriberas).
Videoövervakningsinspelning i våra lokaler.
Fordonsinformation som vi samlar in från din bil, t.ex. vägbeskrivning, navigering, hastighet, körvanor, uppgifter om fordonsanvändning inklusive tillryggalagd sträcka, fordonets tekniska information (relaterad till slitage och underhåll).
Bilder (inklusive fotografier) som skapas i samband med vår verksamhet, inklusive för bedömning av skada, administration, förlikning, tvister eller för andra relevanta ändamål som tillåts enligt lag.
E-post, chattar, online möten, kontakthistorik, brev, information som samlats in under dina besök på vår hemsida och på Ifs Digitala Tjänster.
Försäkringsbolag samlar vanligtvis in, sparar och delar information om sina tidigare kontakter med försäkringstagare eller annan skadelidande i syfte att upptäcka, utreda och förebygga försäkringsbedrägerier (oklara försäkringsanspråk), penningtvätt och annan brottslig verksamhet.
Placering och identifiering av försäkrad egendom, resplaner, ålderskategorier av personer som ska försäkras, uppgifter om de risker som ska försäkras, tidigare olycks- eller skadehistorik och orsak till skada, företagsrepresentant såsom ledare, styrelseledamot, partner eller annat ägar- eller ledningsintresse i en organisation, historik över tvister, civilrättsliga- eller straffrättsliga förfaranden eller formella utredningar som berör dig samt information om andra försäkringar som du har.
Till exempel:
Marknadsföringspreferenser och information om kundnöjdhetsundersökningar. För att förbättra vår marknadskommunikation kan vi samla in information om din interaktion med oss och dina svar på vår marknadskommunikation.
Vi får personuppgifter om dig när du använder Ifs Digitala Tjänster; detta kan inkludera din IP-adress och andra online-identifierare i.e. cookies (i den mån de är personlig information) och andra personuppgifter som du lämnar till oss online. Vi kan också få information som läggs ut på sociala medier och som offentliggörs (t.ex. kundfeedback från Facebook eller offentlig information på Linkedin om ditt yrke).
Information som vi erhåller i rapporter från våra kanaler för visselblåsning samt information som vi samla in för vidare utredning.
Vi och våra tjänsteleverantörer kan komplettera personuppgifterna vi samlar in om dig med information från andra källor (t.ex. offentligt tillgänglig information från sociala medier och andra informationstjänster, kommersiella informationskällor från tredje part och information från våra
koncernbolag och affärspartner).