Byte av försäkringsgivare

Från och med den 1 april 2020 är Skandia ny försäkringsgivare för Akavias personförsäkringar.

Ny försäkringsgivare 1 april 2020

Från och med den 1 april 2020 får Akavia (tidigare Civilekonomerna) en ny försäkringsgivare för personförsäkringar. Det innebär att de personförsäkringar du har hos oss kommer upphöra och att du kommer få nya försäkringar hos Skandia.

Om du inte är fullt arbetsför* den 1 april 2020 har du begränsade möjligheter att få nya försäkringar hos Skandia. Skandia kommer skicka ut mer information om förutsättningarna i mitten av mars. Om du inte uppfyller kraven för att få nya försäkringar hos Skandia har du möjlighet att ansöka om en så kallad fortsättningsförsäkring hos oss.

Ansök om fortsättningsförsäkring

Hem-, villa- och bilförsäkring

Din hem-, villa- eller bilförsäkring kommer inte att upphöra, dessa försäkringar fortsätter att gälla hos oss precis som vanligt.

Kontakta oss

Här nedan hittar du mer information och vanliga frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga kan du ringa oss på 0770-77 00 80 eller mejla oss.

Frågor och svar

Behöver jag göra något?

Om du är fullt arbetsför* den 1 april 2020 behöver du inte göra något. Du kommer automatiskt få nya personförsäkringar hos Skandia och dina befintliga personförsäkringar hos oss kommer upphöra.

Om du inte är fullt arbetsför* den 1 april 2020 behöver du göra två saker:

  • Kontakta Skandia och meddela att du inte är fullt arbetsför. De kommer då att avsluta de försäkringar du inte har rätt till.

  • Om du vill ha ett fortsatt försäkringsskydd för de försäkringar du inte har rätt till hos Skandia har du möjlighet att ansöka om fortsättningsförsäkring hos oss. Ansök om fortsättningsförsäkring här eller ring oss på 0770-77 00 80.

*Vad menas med fullt arbetsför?

Fullt arbetsför enligt Skandia

Full arbetsförhet innebär att du (medlem och medförsäkrad):

  • kan fullgöra ditt vanliga arbete utan undantag
  • inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder eller har vilande sådan ersättning
  • inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, lönebidragsanställning eller liknande.

Om du är sjukskriven den 1 april 2020 och sjukperioden varar i högst 14 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Är du osäker om du räknas som fullt arbetsför kan du kontakta Skandia på telefon 0771-55 55 00 eller via mejl grupp@skandia.se.

När får jag information från Skandia?

Alla försäkrade medlemmar kommer att få ett informationsbrev från Skandia i början av vecka 12.

Vem ska jag kontakta om jag har en fråga?

  • Har du frågor om återbetalning av premie, fortsättningsförsäkring, pågående skador eller din hem-, villa-, eller bilförsäkring kontaktar du oss på 0770-77 00 80 eller civilekonomerna@if.se.

  • Har du frågor om de nya försäkringarnas pris och villkor, eller vad som menas med fullt arbetsför kontaktar du Skandia på 0771-55 55 00 eller grupp@skandia.se.

  • Har du frågor om bytet av försäkringsgivare eller om inträdeskraven i de nya försäkringarna kontaktar du Akavia på 010-303 75 00 eller info@akavia.se.

 

Vilka försäkringar påverkas av bytet?

Alla personförsäkringar via Civilekonomerna påverkas.

  • Livförsäkring
  • Livförsäkring med förtidskapital
  • Olycksfallsförsäkring
  • Sjuk- och olycksfallsförsäkring
  • Sjukskrivningsförsäkring (tidigare sjukförsäkring)
  • Kritisk Sjukdom
  • Trygghetskapital
  • Barnförsäkring
  • Sjukvårdsförsäkring

Din hem-, villa- eller bilförsäkring kommer inte att upphöra, dessa försäkringar finns kvar hos oss.

Jag har betalat för hela 2020, kommer jag att få tillbaka mina pengar?

Ja, vi kommer att återbetala inbetald premie för perioden efter den 1 april.

Om vi har ditt kontonummer kommer återbetalningen att ske automatiskt under mars månad. Om vi saknar ditt kontonummer kommer vi att kontakta dig.

Hur ansöker jag om fortsättningsförsäkring?

Om du inte är fullt arbetsför* och vill ha ett fortsatt försäkringsskydd för de försäkringar du inte har rätt till hos Skandia har du möjlighet att ansöka om fortsättningsförsäkring hos oss. Ansök via länken här nedan eller ring oss på 0770-77 00 80.

Vi rekommenderar att du ansöker senast den 31 mars för att inte få ett glapp i försäkringstiden. Kommer din ansökan in senare börjar den gälla dagen efter att vi tagit emot din ansökan.

Sista dag att ansöka om fortsättningsförsäkring är 30 juni 2020.

Ansök om fortsättningsförsäkring

Behöver jag teckna fortsättningsförsäkring hos If för min barnförsäkring om något av mina barn någon gång skadat sig eller varit sjukt?

Nej, det behöver du inte. Om skadan inträffat eller sjukdomen visat sig medan försäkringen varit giltig hos oss kommer vi att reglera skadan som vanligt. Den nya försäkringen hos Skandia kommer att gälla för skador som inträffat och sjukdomar som visat sig efter 1 april 2020.

Jag har ett pågående skadeärende hos If, vad händer med det?

Om du har en pågående skada på sjukvårdsförsäkringen och har rätt till en ny sjukvårdsförsäkring hos Skandia kommer Skandia att ta över ditt skadeärende från 1 april 2020.

För alla andra försäkringar kommer vi att fortsätta reglera din skada enligt det villkor som gällde när skadan inträffade.

Till vem ska jag göra skadeanmälan?

Det är vilken dag som skadan inträffade som avgör vem skadan ska anmälas till.

  • Alla skador som inträffar till och med 31 mars 2020 anmäls till If.
  • Alla skador som inträffar från och med 1 april 2020 anmäls till Skandia.

Måste jag fylla i ett nytt förmånstagarförordnande om jag redan skickat in ett till If?

Ja, det behöver du göra. Vi delar inte med oss av ditt förmånstagarförordnande till Skandia (det är inte tillåtet enligt lag).

Måste jag fylla i ett nytt autogiromedgivande om jag redan skickat in ett till If?

Ja, du behöver skicka in ett nytt autogiromedgivande till Skandia.

Varför ändras villkoren/priset på mina nya försäkringar hos Skandia?

Har du frågor om priser och villkor för de nya försäkringarna kontaktar du Skandia på telefon 0771-55 55 00 eller via mejl grupp@skandia.se.