Vanliga frågor om skadehantering

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om skadehantering och svarat på dem. ​Hittar du inte svaret på din fråga här, är du välkommen att kontakta oss.

Att lämna uppgifter i samband med skadeanmälan

Vilka uppgifter behöver jag uppge när jag anmäler en skada?

​Du behöver lämna uppgifter för att vi ska kunna hitta din försäkring och kunna svara på om den/det som drabbats av skadan omfattas av försäkringen. Frågorna på webben är strukturerade efter vilken typ av skada som inträffat och det är samma frågor som du skulle få om du ringde in och anmälde skadan. Vi ställer frågorna för att kunna ge dig ett snabbt och korrekt besked i ärendet.

Snabb skadehantering

H​ur snabbt hanterar ni mitt skadeärende?

​När vi mottagit din anmälan lovar vi att du ska ha en kontakt med oss inom 24 h eller senast nästa arbetsdag. Gör du skadeanmälan på webben får du en skriftlig bekräftelse inom ett par sekunder, som talar om att vi återkommer senast nästa arbetsdag. I de flesta ärenden lämnar vi till och med besked om beslut inom 24 h.

Omfattas skadan av försäkringen

​Jag är osäker på om skadan omfattas av försäkringen

​Många kunder har inte läst villkoret för försäkringen innan skadan inträffade. Då kan det kännas krångligt att kunna alla regler och omfattningar. Anmäl skadan till oss även om du inte vet hur försäkringen gäller när du råkat ut för en skada. Det är våra skadereglerares jobb att kunna villkoren och ge dig ett korrekt besked om hur försäkringen gäller.

Vad är självrisk?

​Vad är självrisk och hur stor är min självrisk?

​Självrisk är den del av skadan som du enligt försäkringsavtalet står för själv. Vilken självrisk som gäller framgår alltid av gällande försäkringsbrev/villkor. ​Summan för självrisken kommer alltid att dras av från ersätttningen som utbetalas, eller betalas av dig till t.ex. verkstaden när du hämtar bilen efter en reparation.

Den självrisk du har valt framgår av ditt försäkringsbrev, som du kan hitta på Mina sidor. Du kan logga in på Mina sidor med BankID eller Mobilt BankID. Om du har ett självriskkonto framgår summan på självriskkontot på Mina sidor. Summan på självriskkontot kan du använda till att betala hela eller delar av självrisken om du drabbas av en ersättningsbar skada.
Vad är självriskkontot?