Dra ut vattenslangen innan det blir frost

Lennart Bernfort i Bjuv förstod att något var galet när han märkte att golven buktade uppåt i källarvåningen. Vattenskadan var ett faktum och orsaken till läckaget var den sönderfrusna vattenutkastaren på husväggen. Lennart ringde till If direkt och fick hjälp från första stund:

"Jag kunde inte ana att det var sådan sprängkraft i en sönderfrusen vattenledning. Det såg ut som någon hade satt en dynamit i röret. Vi vet inte hur länge läckan hade pågått, men i princip hade vattnet läckt ut under alla golv i källarvåningen. Det är klart att man blev lite stressad, men jag kände mig helt lugn så fort jag hade anmält skadan hos If."

En skadehandläggare på If tog emot samtalet, och förstod att här behövdes det snabba insatser.

Lennart Bernfort
Lennart Bernfort
"Skadehandläggaren på If sade direkt att – "nu tar vi över – du kan koppla av". Bara någon dag senare var If på plats och gjorde en besiktning, sedan rullade det på i snabb takt. Hantverkare kom och rev upp golv, torkmaskiner sattes upp och vi fick hela tiden löpande rapporter från If om när arbetet skulle vara klart. Vi fick också välja nytt golv i en butik, eftersom vårt skadade golv var relativt nylagt".

Cirka 6 veckor senare var skadan åtgärdad. Det nya golvet var inlagt, och det syntes inte något spår av vattenskadan.

"Hade faktiskt inte förväntat mig att ett försäkringsbolag agerar så här snabbt och enkelt. Jag var ju egentligen vållande till skadan eftersom jag inte dragit ut vattenslangen i tid. Men det blev aldrig någon diskussion med If om vems fel det var. If hjälpte mig i en akut situation och det är väl just det ett försäkringsbolag är till för."