Frågor och svar

Här har vi svarat på de vanligaste frågorna om vårt förmånsprogram, If Plus och Självriskkontot och hoppas att du hittar svar på det du funderar på.

Hittar du inte svaret här, är du alltid välkommen att kontakta oss. ​​​​​​​​

Ifs förmånsprogram

Självriskkontot

Vad gäller om beloppet är högre än nya maxbeloppet 3000 kr?

​  ​​​

Det saldot som fanns på självriskkontot den 1 oktober 2015 då Ifs förmånsprogram startade påverkas inte av förändringen. Om saldot var högre än det maxbelopp som nu gäller, 3 000 kronor, finns beloppet kvar på kontot och kan användas vid behov​.

När uppdateras saldot på självriskkontot?

När hem- eller bilförsäkringen förnyas och det inte har inträffat någon skadehändelse som ersatts från försäkringen under året sätter vi av det belopp som du har rätt till enligt vårt förmånsprogram på hushållets självriskkonto. Om du har både hem- och bilförsäkring hos oss gäller kravet på skadefrihet för båda försäkringarna.

Var ser jag saldot på självriskkontot?

Saldo på självriskkontot kan du se i försäkringsbrevet och när du loggar in på Mina sidor.

Fick inte pengar på självriskkontot trots skadefri på min hemförsäkring?

​ ​

Om du eller de som ingår i samma hushåll som du har både hem- och bilförsäkring hos oss krävs att du varit skadefri på båda försäkringarna under året som gått för att få avsättning till självriskkontot.

If Plus

Bilmärkesförsäkring

Betalning

Årlig försäkringsgenomgång