Frågor och svar om Mina sidor

Du kan logga in på Mina sidor med Bank-id, mobilt Bank-id och lösenord. Om det inte fungerar har vi tips om vad orsaken till det kan vara.​ Om du behöver hjälp med att logga in är du välkommen att kontakta oss​​. Vi rekommenderar att du loggar in med Bank-id eller mobilt Bank-id om du kan, eftersom det är de säkraste inloggningssätten.

Hur skaffar jag en e-legitimation?​

Så skaffar du e-legitimation?​

​Med en e-legitimation kan du legitimera dig digitalt och får tillgång till uppgifter om dig själv och tjänster på webben. E-legitimation finns bland annat som Bank-id och mobilt Bank-id, och du skaffar det i din internetbank. Läs mer om e-legitimation. ​​

Har du problem med att logga in med lösenord?

Logga in med lösenord​​​​​​

Om du aldrig tidigare har loggat in på Mina sidor behöver du registrera dig som ny användare. Klicka på Lösenord och välj sedan "Ny användare".
Om du glömt bort till lösenord så kan du få ett nytt. Klicka på Lösenord och välj "Glömt lösenord. Du får då ett mejl med en länk till en sida där du kan ange ett lösenord. Om du inte skulle få något mejl ringer du 0771-655 655 så hjälper vi dig.​​​

Hur fungerar mobilt Bank-id?

Om mobilt Bank-id​

​Mobilt Bank-id är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett mobilt Bank-id kan du legitimera dig och på så sätt logga in. För att kunna använda mobilt Bank-id behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett mobilt Bank-id. Det gör du hos din internetbank.

Har du problem att logga in med mobilt Bank-id?

​​Problem med att logga in med mobilt BankID

Mobilt Bank-id fungerar ihop med följande enheter:

  • PC och Mac
    Om det inte fungerar från en Mac med Safari så behöver du förmodligen ändra i inställningar och att alltid tillåta cookies. Likaså om du har en surfplatta eller mobil av märket iPad/iPhone så går du in i enhetens inställningar och väljer Safari och sedan välj att tillåta cookies från alla platser.

 

Andra tips om det inte fungerar:

  • Du kanske inte har dataanslutning. Kontrollera inställningarna i telefonen.
  • Du kanske inte når mobilnätet från den plats där du befinner dig. Uppsök en plats med mobiltäckning och prova därifrån eller använd WiFi/WLAN.
  • Du eller banken kan ha spärrat ditt Bank-id. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
  • Du kan ha låst ditt Bank-id genom för många inmatningar i rad av fel säkerhetskod. Spärra i så fall ditt Bank-id och beställ ett nytt från din Internetbank.
  • Ditt Bank-id kan vara så gammalt att dess giltighetstid har gått ut. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.

Du kan även läsa mer om mobilt Bank-id här

Har du problem att logga in med vanligt Bank-id?

Mitt Bank-id verkar inte fungera?​​​

​Om du försöker att logga in med ditt Bank-id men du kommer inte vidare, alt. att du får en felkod som säger att Bank-id saknas så kan du testa ditt Bank-id via den här sidan 

Om det fungerar på testsidan så är det inget problem med ditt bank id, utan problemet kan vara att du har antingen har ett för gammalt-, eller för nytt operativsystem eller webbläsare som vår login-lösning inte stödjer.