Id-kapning — så skyddar du dig

Identitetsstölder blir tyvärr allt vanligare. Här tipsar vi om hur du kan minska risken för id-kapning , eller id-stöld som det också kallas, och hur du kan upptäcka betalningskrav och stoppa dem i tid.


Så skyddar du dig mot id-kapning

Detta kan du göra för att minska risken för id-kapning:
  • Var försiktig med hur du lämnar ut ditt personnummer och kreditkortsnummer.
  • Använd inte samma id och lösenord om du är inne på olika webbshoppar.
  • Välj fakturabetalning före förskottsbetalning med kreditkort när du handlar på nätet.
  • Virusskydda din PC. Undvik att klicka på länkar från okänd avsändare.
  • Kontrollera att du får tillbaka ditt eget kreditkort vid till exempel taxiresor och restaurangbesök.
  • Låna inte ut mobiltelefonen till okända.
  • Lämna inte ut dina personuppgifter på telefon eller via mejl.
  • Släng inte person- och kontouppgifter i soporna eller pappersinsamlingen.
  • Lås din fysiska brevlåda för att undvika brevstöld.

Misstanke om stulna personuppgifter?

Det kan ta ett tag innan man upptäcker att ens personuppgifter har hamnat i orätta händer.​
​Var uppmärksam om du:
  • Får kopior på kreditupplysningar som skickas till hemadressen.
  • Ser belopp på dina konto- och kortsaldon som du inte känner igen.
  • Får fakturor på varor och tjänster som du inte beställt.

Ett tips är att också ansluta sig till någon av kreditupplysningsföretagens informationstjänster som skickar SMS ​​​eller mejl om det sker en förändring. Många banker bjuder på denna tjänst.

Har någon ansökt om lån/köpt varor i ditt namn?

​Gör så här om du blir utsatt för bedrägeri:
  • Gör en polisanmälan direkt.
  • Spärra personnummer, kreditkort, konton och kreditupplysningar.
  • Byt alla lösenord.
  • Ta kontakt med de butiker, banker och finansbolag som kräver dig på pengar, och berätta att du är utsatt för ett bedrägeri. Om du inte agerar snabbt kan betalningskraven leda till en betalningsanmärkning, vilket kan innebära att du måste ha juridisk hjälp för att få ärendet utrett.

Det bästa är att skriva ett mejl eller rekommenderat brev till varje företag och tillbakavisa deras betalningskrav. Kom ihåg att datera ditt brev.

Ställ upp ditt mejl/brev så här:

  • Beskriv och redogör med fakta varför du anser att du inte är betalningsskyldig.
  • Kom ihåg att de flesta leverantörer är ärliga och också har blivit lurade att skicka varor till någon annan.
  • Bifoga en kopia på polisanmälan.
  • Begär verifikationer på alla transaktioner som gjorts i ditt namn.
  • Skriv under med namn och lägg till dina kontaktuppgifter.

Upptäckt att ärendet gått till inkasso?

Tänk på att inkassoföretaget har laglig rätt att ta betalt för ränta och andra kostnader, vilket gör att skulden kan öka snabbt.​​
Gör så här om du blir kontaktad av en inkassobyrå:
  • Förklara att leverantören har blivit utsatt för ett bedrägeri.
  • Ange sakliga argument varför du inte är betalningsskyldig, t.ex. att du inte har beställt eller fått varorna.
  • Bifoga en kopia på polisanmälan och din protest till leverantören.
  • Skriv under med namn och lägg till dina kontaktuppgifter.

Enligt inkassoföretagens policy får inte fordringar som bestridits av kunden skickas till Kronofogden. Skulle de ändå göra detta, kan du kontakta Datainspektionen​.

Upptäckt att ärendet gått vidare till Kronofogden?

Skulle inkassoföretaget inte ha hört någon protest från dig, skickar de ärendet till Kronofogden för ett s.k. betalningsföreläggande.

​Gör så här om du blir kontaktad av Kronofogden:

  • Protestera skriftligt och redogör för vad du har råkat ut för. Om du inte protesterar, tolkar Kronofogden​ det som att du medger att du är betalningsskyldig och utfärdar en betalningsanmärkning.

Om du protesterar måste kronofogden fråga företaget om ärendet ska överlämnas till tingsrätten. Om de svarar nej eller svaret uteblir avslutas ärendet. ​

Upptäckt att ärendet har gått till tingsrätten?

Om ditt ärende har hamnat i tingsrätten bör du göra så här:

  • Omgående meddela tingsrätten​ att du bestrider ditt ärende.
  • Anlita en advokat.
  • Kontakta oss​ och be om rättshjälp. Det skyddet ingår i hemförsäkringen.