Livsstil och vanor går att ändra

Hur mår du? Hur tänker du om din kropp och hälsa? Unnar du dig själv det underhåll och bränsle din kropp och själ behöver? Svaren på de frågorna kan leda fram till nya vanor – och en ny livsstil.

​Du ska leva med din kropp varje dag resten av livet. Det kan vara både en möjlighet och ett besvärande faktum. Det finns egentligen inte några måsten – det är bara du själv som kan välja stil på livet.

Kroppen ger ingen garanti

Hur vill du sköta om kroppen du bor i? Vill du ha fint både på ut- och insidan, eller kör du på så länge kroppen inte protesterar? Många som blir sjuka får en påminnelse om att kroppen - hur fantastiskt den än fungerar - trots allt är utan garanti och inte helt underhållsfri. Plötsligt börjar något krångla och då behövs en insats. Vill du hålla dig frisk och leva längre eller vill du bara känna dig piggare, gladare och mer nöjd med livet? Vi har alla olika anledningar till att börja tänka lite mer på hälsan.

Livsstilsförändring gör skillnad

Det är ingen nyhet att matvanor, rörelse, återhämtning och sömn har stor betydelse för hur du mår. Det kan kännas stressande att tänka på det, men ett dåligt samvete gör ingen som helst nytta. Försök i stället att tänka på vilken stor skillnad varje liten förändring faktiskt kan göra för dig.

Den onda spiralen kan snurra snabbt med stress, tidsbrist, dåliga matvanor, stillasittande och sömnbrist. En stor del av besöken på vårdcentraler i dag beror på besvär som har med livsstil och stressrelaterade sjukdomar att göra.

Du påverkar själv din hälsa

Enligt världshälsoorganisationen WHO orsakar ohälsosam livsstil 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av all cancer. Det betyder att förändring av din livsstil och dina vardagsvanor kan förbättra din hälsa och minska riskerna för sjukdom. Små förändringar som varar länge är oftast bättre än intensiva kurer och dieter på kort tid.

Många mänskliga behov

Vi behöver alla energi och näring, vila, sömn, social gemenskap och fysisk aktivitet. Men samhället och vardagen runt omkring oss gör det svårare att leva så att våra behov blir tillgodosedda. Framför allt är de flesta av oss för lite i rörelse. Vi lever i en värld med många olika sorters påfrestningar som vår kropp helt enkelt inte är byggd för.

Kropp och själ behöver balans

Nyckelordet för att kropp och själ ska må bra heter balans. Inte för mycket av något som skadar, inte för lite av något som är livsnödvändigt. Det är då systemet kan återladda och ta hand om utrensning och reparation. Det är då vi kan få ny energi och känna ett välmående. Det behövs balans mellan rörelse och stillhet, mellan näringsrik mat och godsaker, mellan matmängd och motion och mellan stress, sömn och återhämtning.

Roligare livsstil

Det behöver inte vara tråkigt att förändra dina vanor. När du väljer livsstil måste det inte vara antingen eller – det kan vara både och. Om du är beredd att offra en dålig vana kan det bidra till att du mår bättre och att du kan njuta desto mer av andra goda stunder när det är helg eller fest. Och för hälsans skull är det faktiskt bättre att ha roligt och trivas, som avkoppling. För den som brukar stressa och välja bort avkoppling och underhållning kan en hälsosammare livsstil bli mycket roligare. Öva på att säga nej och försöka prioritera dig själv när tiden inte räcker till allt.

Börja med något – eller sluta

Vi behöver helt enkelt en del "underhåll" för att kropp och själ ska få chansen att återhämta sig. I mogen ålder kan det till och med behövas en handlingsplan för att hjälpa systemet att fungera så bra som möjligt – efter våra olika förutsättningar.

När du börjar med att ta en promenad kan det förändra ditt liv. Och förlänga det. Om du rör dig regelbundet kan du slippa hjärt- och kärlsjukdom, bli piggare och få hjälp med vikten på köpet. Samma sak om du börjar ändra en liten sak i dina matvanor, till exempel bara minska på sötsaker och kaffebröd och äta ett mellanmål med frukt i stället. Det är en liten men viktig förändring som kan göra att du får bättre blodsockerbalans och mindre sötsug och slippa stora humörsvängningar, samtidigt som det påverkar vikten. Du som röker har en oslagbar möjlighet att minska riskerna för flera olika allvarliga sjukdomar och snabbt få en bättre hälsa när du gör ett rökstopp och kroppen reparerar sig.

Beslut om livsstilsförändring

Våra livsvillkor och möjlighet till hälsa kan se mycket olika ut. Hur ditt liv och dina omständigheter än ser ut är det bara du själv som kan välja om – och när – du ska börja ta bättre hand om din kropp och själ. En förändring av livsstilen sker lättast i olika steg. Om du vill ändra på något – ställ först några frågor innan du fattar ett beslut. Hur viktigt är hälsa för mig? Vad kan jag vinna på en förändring? Tror jag att jag klarar av en förändring? Hur beslutsam är jag?

Hur ska förändringen se ut?

Nästa steg är förändringen. Vad är viktigast för dig att ändra på? Vilka vardagsvanor orsakar mest problem? Vilka vanor vill du absolut ha kvar? Bestäm vad du ska göra. Sätt upp mål på kort och lång sikt. Bestäm tidpunkt när du ska börja. Var snäll mot dig själv och sätt upp lätta mål som du utan svårighet kan klara av. När du vill kan du sedan lägga till fler förändringar.

Rådgör med läkare

Om du inte känner dig helt frisk eller har en kronisk sjukdom bör du rådgöra med din läkare på vårdcentralen innan du sätter i gång. Vid sjukdomstillstånd som beror på livsstilen - som till exempel fetma, rökning, alkohol - går det även att få stödsamtal hos distrikssköterska.

Gör en handlingsplan för hälsan

Om du bestämmer dig för att ändra en vana eller börja med en ny – gör upp en handlingsplan för hälsan som ett kontrakt med dig själv. Vad är förändringen? Vad är målet? När ska du sätta i gång? Skriv sedan ut hälsoplanen och sätt upp den där du ser den varje dag. Din hälsoplan hjälper dig att sätta gränser och skapa nya rutiner för måltider, motion, vila och sömn. Ta med planen när du besöker din husläkare. Kanske fysisk aktivitet på recept kan vara ett stöd för din motion? Kanske en dietist kan stödja dig i nya matvanor?

Håll fast vid nya vanor

När du väl tagit steget till förändring genom nya vanor gäller det att hålla fast vid dem. Släpp inte helgpromenaden om annat råkar komma i vägen. Var beredd på bakslag. Se dem som lärorika steg på vägen och tänk på hur du kan undvika dem i fortsättningen. Det viktigaste är ändå att veta vilket håll du strävar åt. De mest värdefulla förändringarna är de som räcker länge och ger mersmak.


Artikeln är hämtad från 1177 Vårdguiden.