Nyhetsartikel, 19 december 2016

Allt handlar om människor.

Julen är en bra tid för reflektion. Och att vara lite mer mänskliga. Håkan Holmström vill därför passa på att belysa hur If kunde bli förmedlarnas val i CMA Research. Det enkla svaret är – tack vare människor.
​Jag har redan uttryckt min stolthet och glädje åt att vi blev förmedlarnas val i CMA Researchs årliga undersökning​. När det är dags att avrunda året vill jag göra en extra reflektion. Först och främst vill jag tacka mina kollegor. Vår kollektiva arbetsinsats ligger till grund för framgången, och i undersökningen visade det sig bl.a. att av alla försäkringsbolag är man mest nöjd med kompetensen hos vår personal. Inte konstigt att jag känner mig stolt när jag går till jobbet.

Att vara personlig är att vara professionell

Den personliga delen kommer att vara avgörande även i framtiden, hur vi bemöter dig som förmedlare, på vilka sätt vi hjälper dig att ta hand om dina kunder. Vi har idag en väldigt positiv kultur bland medarbetarna, med en riktigt bra attityd gentemot varandra och våra olika roller. Det är viktigt för oss att behålla den, inte minst eftersom den har bidragit till att vår affär gått bra tre år i rad. Jag hör många säga hur svårt det är att kombinera en utmärkt service med ett starkt resultat, men vi ser snarare att de går hand i hand.

För att kunna ge bra service måste vi vara tillgängliga

Jag är extra glad över att vi gått från fjärde till första plats när det gäller att vara lätta att nå. Så vad har vi gjort? Inte så mycket faktiskt, vi har bara blivit mer personliga. Bland annat har vi presenterat våra kontaktpersoner på If Express med foto, vilket många reagerar positivt på. Vi har också tydligt kommunicerat vilka vi är, när vi har öppet och när vi kan återkomma i ett ärende som inte kan lösas direkt. Här har även vår chatt gjort skillnad.

Beröm är bra bränsle

Att få ett högt betyg inspirerar oss att fortsätta i samma spår. Eller rättare sagt, det får oss att vilja göra ännu mer. Vi nöjer oss inte med 4 av 5, utan strävar så klart efter högsta möjliga helhetsbetyg. Vi kan ALLTID förbättra oss. En sak vi redan gjort är att öka bemanningen hos populära If Express. Det är väldigt inspirerande att ständigt utveckla en god service, helt enkelt för att det känns bra att göra människor nöjda.

De yngres framtid är vår

Vi lägger också mycket kraft på yngre förmågor. Det är viktigt med en bra åldersstruktur för att skapa en större dynamik. Vi vet redan hur värdefullt det är med erfarenhet, men vi måste tro på nya förmågor. För mig som ledare är det inspirerande att få in en ung kollega som rör om och ställer frågor. Varför gör vi så här? Varför är det bra för våra kunder? Kan vi inte göra så här i stället?

Viktigt med bra samarbetspartners

En handlingskraftig samarbetspartner med sund inställning till förmedlarmarknaden betyder mycket för utvecklingen av branschen i framtiden. Som exempel på det kan jag nämna Karin Lindblad, VD för Svenska försäkringsförmedlares Förening SFM, som genom sin drivkraft och sitt raka sätt att kommunicera är en viktig pusselbit när det gäller utvecklingen av förmedlarmarknaden.

2017 kan bli riktigt spännande

Jag lovar att vi ska fortsätta i samma anda nästa år. Vi ska vara mer tillgängliga än någonsin, vi ska öka vår service ytterligare och fortsätta att hjälpa dig göra dina kunder nöjda. Jag kan redan nu lova att vi sänker nyförsäljningspriserna för andra året i rad! Dessutom kommer vi max att höja premierna med 3 % på 90 % av vår portfölj, vilket vi vet uppskattas av marknaden eftersom vi även gjorde det i fjol. Med andra ord finns det goda förutsättningar för dig att göra bra affärer. Och det är väl ändå vad allt vårt arbete handlar om?

Avslutningsvis vill jag önska dig en riktigt god jul och gott nytt år. Vi ses 2017 med massor av ny energi!

Bästa hälsningar
Håkan Holmström