Nyhetsartikel, 19 oktober 2015

Håkan om service – och att falla på målsnöret

Håkan HolmströmVarje år gör CMA Research en undersökning bland försäkringsmäklare om deras syn på försäkringsbolagen. I årets undersökning, som publicerades i september, hamnade If i topp inom bland annat produktutbud, skadereglering, service och personlig kontakt. Men när det gäller den avgörande frågan – Vilket försäkringsbolag är du mest nöjd med? – föll vi på målsnöret. Med en enda persons åsikt förlorade vi topplaceringen till en av våra konkurrenter.

Om jag är besviken? Ja, klart att jag är. Men framför allt är jag och mina medarbetare taggade att vässa vårt erbjudande ytterligare.

Vi tänker göra det ännu enklare och smidigare att jobba med oss. Därför ser vi nu över våra processer, bland annat offerthanteringen. Vi kommer också att fortsätta ta fram nya produkter och förbättra redan befintliga. Ett exempel är avbrottsförsäkringen, som har utvecklats bland annat för att minska risken för underförsäkring. Ett annat exempel är vår så kallade FOS-lösning, som underlättar stort för företag med verksamhet på flera olika geografiska marknader.

När det gäller att utveckla nya produkter är det faktiskt ni mäklare som bidrar med de bästa idéerna. Ni vet bättre än någon annan vad kunderna vill ha, så fortsätt gärna att komma med förslag!

Kunderna vill inte bara att produkterna ska utvecklas, de vill också få produkterna till ett bra pris. De senaste fem åren har vi på If i vissa segment haft en lite större premiehöjning än våra konkurrenter. Men nu har vi kommit till en nivå som gör att vi kan erbjuda en gynnsam och stabil prissättning. Vårt löfte: Max 3 procents premiehöjning inklusive index för 90 procent av kunderna.

Att falla på målsnöret var kanske det bästa som kunde hända. Vi är inte nöjda. Vi lutar oss inte tillbaka. I stället gör vi allt vi kan för att erbjuda marknadens bästa service och produkter i enlighet med vårt kundlöfte ”Lugn, vi hjälper dig”.

/Håkan Holmström, Sverigechef för If Mäklarmarknad Företag

Ps. Har du idéer om hur vi på If kan bli ännu lite bättre? Kanske tankar på en ny produkt eller en process som behöver effektiviseras? Mejla gärna mig på hakan.holmstrom@if.se