1. Anmäl skada
Här kan du läsa om hur du gör om du behöver hjälp eller haft utgifter för kostnader i samband med vård.

Om du behöver akut hjälp

Kontakta vårt team hos SOS International (öppet dygnet runt)

Tfn: +46 8 792 71 31
Fax: +46 8 792 71 80
Mejl: sos@if.se

Vår egna larmcentral finns hos SOS International i Köpenhamn. SOS International har utsetts till världens bästa larmorganisation sex gånger under 2000-talet och hjälper resande över hela världen 24 timmar om dygnet.

Utlägg och kostnader

Vid mindre kostnader, t.ex. enstaka läkarbesök, akutbesök vid sjukdom eller olycksfall samt andra omkostnader som mediciner eller dylikt, betalar du själv och begär ersättning från oss.

Kom ihåg att alltid be om kvitton och läkarintyg eller dokument som visar diagnos och datum för läkarbesök samt vilken behandling som utförts.

Tandvård

Försäkringen lämnar ersättning för tillfällig behandling vid akuta besvär. Större tandläkarbehandlingar ska alltid godkännas av oss innan behandlingen påbörjas.

Med akut tandvård menas behandlingar som är nödvändiga för att mildra situationen tills dess att den akuta tandvårdssituationen är över. Slutgiltiga åtgärder, som fyllningar, kronor, rotbehandling och andra långtidsbehandlingar eller långtidsprocedurer är undantagna från försäkringen.

Be om intyg från tandläkaren vid det första akuta besöket som visar omfattningen på skadan, med eventuellt kostnadsförslag och beskrivning av vilken behandling som behöver göras.

Vid ​stöld eller annan förlust av tillhörigheter

Förlusten ska anmälas till polisen utan dröjsmål. Polisanmälan och skadeanmälan ska skickas till oss. Du som försäkrad måste specificera ditt anspråk och göra en lista med värde, ålder och modell/fabrikat på varje föremål som stulits eller tappats bort, samt bifoga kvitton och/eller värdebevis.

Hur man anmäler en skada

En skada anmäler du enkelt och snabbt direkt på nätet. Väljer du att anmäla en skada på annat sätt är det viktigt att du tydligt anger försäkringsnummer, namn, personnummer och dina kontaktuppgifter så att vi kan nå dig på bästa sätt.

Du får alltid en personlig handläggare som kontaktar dig.

Frågor om pågående skadereglering

Vid en pågående skadereglering, kontakta din handläggare.​


Kontakta If Skadeservice

​TELEFON

+46 40 14 82 50
vardagar 07.30-17.00 (CET)
Skicka ett mejl till oss

ADRESS

If
F200
106 80 Stockholm

SOS International

​Behöver du akut hjälp?

Ring +46 8 792 71 31, dygnet runt
Fax +46 8 792 71 80  

Mejl: sos@if.se 
Om du mejlar, glöm inte att uppge ditt försäkringsnummer, namn och personnummer.

Skadeanmälan via blankett

​Har du inte har möjlighet att anmäla skadan direkt på nätet kan du använda en blankett.

Personskada - skadeanmälan (pdf)

Sakskada - skadeanmälan (pdf)

  1. Anmäl skada