Gör en anmälan för

stulen eller skadad mobil

Har din mobiltelefon stulits eller skadats?

Oavsett om glaset på din mobil har gått sönder, om den är stulen eller om den är fuktskadad så vet vi att det är viktigt att få snabb hjälp.

Innan du gör din anmälan

  • Ta fram kvittot där inköpspris, märke och inköpsdatum framgår.
  • Om mobiltelefonen är stulen eller har förlorats måste du göra en polisanmälan.
  • Du betalar alltid en del av skadekostnaden själv, självrisk. Självrisken är vanligtvis 1 500 kronor, om du är osäker på din självrisk hittar du det på Mina sidor.
  • Din hemförsäkring gäller inte för mobiltelefon som ägs av ett företag.
  • Kasta inte bort en skadad telefon förrän du får ett ersättningsbesked från oss.
  • Är mobiltelefonen äldre än fem år kommer vi inte att kunna betala någon ersättning.

Otursförsäkring är ett utökat skydd i hemförsäkringen som gäller när du själv har skadat dina egna saker eller tappat bort dem. Läs mer om otursförsäkring

Mobiltelefonens glas har spruckit

  • I de flesta fall är självrisken högre än kostnaden för glasbytet. 
  • Kontakta en reparatör eller affären där du köpte mobiltelefonen för ett kostnadsförslag.
  • Anmäl skadan till oss om reparationskostnaden är högre än din självrisk.

Mobiltelefonen är trasig

  • Ta reda på vad det kostar att reparera mobilen, kontakta din operatör eller reparatör.
  • Har du en iPhone har Apple ett utbytesprogram. Ta reda på vad en utbytesmobil kostar antingen via din operatör eller direkt via Apple.
  • När vi får din anmälan undersöker vi vad en likvärdig mobiltelefon kostar idag och gör sedan avdrag från nypriset utifrån telefonens ålder. 

Mobiltelefonen är fuktskadad

  • Tänk på att inte försöka ladda eller starta telefonen så länge det är fukt i den.
  • Lämna in mobiltelefonen till din operatör eller en reparatör, och be om ett kostnadsförslag för reparation.
    Har du en iPhone har Apple ett utbytesprogram för sina olika modeller. Ta reda på vad en utbytesmobil kostar, antingen via din operatör eller direkt via Apple.

Mobiltelefonen har blivit stulen

  • Gör en anmälan till din operatör och be om att få spärra både själva mobiltelefonen och ditt abonnemang. Skicka en kopia till operatören av polisanmälan och mobiltelefonens IMEI-kod, den brukar stå på den vita dekalen på kartongen eller på abonnemangsavtalet.
  • Ersättningsbeloppet beror bland annat på mobiltelefonens ålder och på den självrisk som du valt.

Anmäl skada på dina saker

Här kan du anmälan skada på dina saker – snabbt och enkelt. Vi kontaktar dig senast nästkommande vardag.

Mina sidor

Logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Välj mellan Bank-id/Mobilt Bank-id eller lösenord.

Gör en polisanmälan

Stöld och förlust ska anmälas till polisen. Gör din anmälan webben eller telefon 114 14.