Betalningsguide –

med svar på vanliga frågor om betalning
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna som gäller betalningar och hur du kan betala dina försäkringar. På Mina sidor hittar du dina försäkringsbrev, fakturor och information om dina betalningar.

Om du valt att betala dina försäkringar via autogiro månadsvis kan du logga in på Mina sidor runt den 20:e varje månad för att se vilket belopp vi kommer att dra den första bankdagen i månaden som kommer. 

Logga in på Mina sidor

När dras pengarna från kontot?

Pengarna dras från ditt konto den första bankdagen (vardag) varje månad. Vi kan inte ändra datum för när pengarna dras.

Runt den 20:e varje månad kan du logga in på Mina sidor för att se vilket belopp vi kommer att dra nästa gång.

För att din bank ska godkänna att vi drar pengarna måste beloppet finnas på ditt konto på aviseringsdagen. Vi aviserar din bank vilket belopp vi tänker dra vardagen före dragningsdagen. Om dragningsdagen infaller på en måndag, aviserar vi beloppet på fredagen innan.

Mina sidor

Du kan enkelt logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId och Mobilt BankId.

Logga in

Vilket belopp dras via autogirot?

Runt den 20:e varje månad kan du logga in på Mina sidor för att se vilket belopp vi kommer att dra nästa gång. Du hittar informationen under fliken "Betalningar".

Om det inte skett några ändringar på dina försäkringar drar vi samma belopp varje månad. Vi skickar ett mejl till dig om någon ändring gjorts på dina försäkringar så.

Om försäkringens startdatum är mitt i månaden, blir det första beloppet och det sista beloppet på året inte lika stort som de övriga tio månaderna.

Mina sidor

Du kan enkelt logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId och Mobilt BankId.

Logga in

Om pengarna inte kunde dras

Vid månadsbetalning

Om vi inte kunde dra beloppet en månad lägger vi till det missade beloppet vid nästa dragningstillfälle. Du behöver inte göra en extra inbetalning manuellt.

För att din bank ska godkänna att vi drar pengarna måste beloppet finnas på ditt konto på aviseringsdagen. Vi aviserar din bank vilket belopp vi tänker dra vardagen före dragningsdagen. Om dragningsdagen infaller på en måndag, aviserar vi beloppet på fredagen innan.​

Mina sidor

Du kan enkelt logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId och Mobilt BankId.

Logga in

Betala med autogiro – så fungerar det

Du kan välja att betala dina försäkringar via autogiro varje månad eller en gång varje år.

Det kostar inget att lägga upp ett autogiro och från och med 1 januari 2016 kostar det inte länge något extra att dela upp betalningen.

Ansök om månadsbetalning​​​​

Månadsbetalning via autogiro

Årspriset på din försäkring delas upp och månadsbeloppet dras från ditt konto den första bankdagen (vardag) varje månad. Vi kan inte ändra datum för när pengarna dras.

Om försäkringens startdatum är mitt i månaden, blir det första beloppet och det sista beloppet på året inte lika stort som de övriga tio månaderna.

Mina sidor

Du kan enkelt logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId och Mobilt BankId.

Logga in

Betala med e-faktura – så fungerar det

Vi erbjuder e-faktura till dig som betalar din försäkring per hel- eller halvår. I dagsläget kan vi inte erbjuda denna tjänst om du vill betala varje månad.

E-faktura innebär att du inte får några pappersfakturor från oss. Istället skickas fakturor, försäkringsbrev, villkor och nyheter direkt till din internetbank och till Mina sidor. Din internetbank meddelar dig då det finns en ny faktura att betala. Om en påminnelse skulle behövas skickas ut, får du den i pappersform hem i din brevlåda.

Det kostar inget att betala med e-faktura.

Din faktura, försäkringsbrev, villkor och nyhetsbrev finns sparade hos din internetbank i mellan 13 och 18 månader beroende på vilken bank du har.

Anmäl dig till e-faktura

Mina sidor

Du kan enkelt logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId och Mobilt BankId.

Logga in

Betala med pappersfaktura – så fungerar det

​Om du vill att vi skickar fakturor och försäkringsbrev i pappersform hem till dig kan du välja helårsbetalning. Vi kan inte skicka fakturor varje månad eller halvår. Om du vill betala varje månad eller halvårsvis måste du välja att betala via autogiro.

Väljer du att få en pappersfaktura tar vi ut en fakturaavgift på 25 kronor. För att slippa fakturaavgiften väljer du e-faktura.

Anmäl dig till e-faktura

Mina sidor

Du kan enkelt logga in och hitta dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId och Mobilt BankId.

Logga in

Betala från utlandet – så gör du

Om du befinner dig utomlands när du ska betala din försäkring ska du uppge nedanstående uppgifter för att betalningen ska komma fram.

För varje inbetalning till oss behöver vi veta

  • försäkringsnummer
  • OCR-nummer 
  • eller referensnummer

​Du hittar dessa uppgifter på fakturan eller i försäkringsbrevet. ​

Särskilda uppgifter vid utlandsbetalning:

Dessa uppgifter måste du uppge för att betalningen ska komma fram till oss.

  • BANK: Nordea
  • IBAN-nummer: SE 19 9500 0099 6018 0228 9643
  • BIC (SWIFT): NDEASESS

Vad är IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används framför allt för utlandsbetalningar.

IBAN-numret är konstruerat som ett tillägg till det vanliga kontonumret. Ett svenskt IBAN inleds alltid med bokstäverna SE och består totalt av 24 tecken.

Vad är BIC (SWIFT-adress)?

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt(kallades tidigare Swift-adress). En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken, och de sex första är alltid bokstäver som anges med versaler.

Vårt bank- och plusgironummer

Vårt bank- respektive plusgironummer som ska användas vid inbetalning till oss.
BG: 5817-4293
​PG: 822700-1

Så skaffar du e-legitimation

Om e-legitimation

Med e-legitimation kan du legitimera dig digitalt och får tillgång till uppgifter om dig själv och tjänster på webben, oavsett vilken myndighet, kommun eller vilket företag som erbjuder tjänsten. Om du behöver skriva under en handling kan du göra det digitalt och skicka in den i form av ett elektroniskt dokument. E-legitimationen finns i olika form, till exempel Bank-id på fil eller kort eller mobilt Bank-id för surfplatta och mobiltelefon.

​Vem kan skaffar en e-legitimation?

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller kan du läsa dig till på e-legitimationsutfärdarnas webbplatser, till exempel din bank.

Du som redan är kund i en internetbank kan skaffa e-legitimation på kort eller på fil som laddas ner till din dator. De flesta banker erbjuder även mobilt Bank-id.

Ger tillgång till e-tjänster

En stor fördel med e-legitimation är att du kan använda e-tjänster och bland annat slippa begränsade öppettider, långa telefonköer och enkelt få tillgång till dina uppgifter.

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna med dina frågor om försäkringar. Du kan ringa, chatta eller mejla.

Kontakta kundservice

Mina sidor

Här hittar du dina försäkringsbrev och aktuella betalningar. Du loggar in med BankId, Mobilt BankId eller lösenord.

Logga in

Boka försäkringsgenomgång

Vill du ha hjälp med att gå igenom ditt försäkringsbehov och se över dina försäkringar?

Boka tid för genomgång